Kammerorchester Basel i René Jacobs
2024-11-298.11.2024 – 25.05.2025
Muzeum Śląskie
Ekspozycja to przypomnienie twórczości malującej rodziny pochodzącej z Podola, czyli terenów dzisiejszej Ukrainy i przybyłej w latach 50. dwudziestego wieku na Górny Śląsk.
przestrzeń wystaw czasowych, poziom -2
kurator: Sonia Wilk
Najbardziej znanym twórcą był Bronisław (mąż Wandy i ojciec Eugeniusza i Zofii). Jego prace znajdują się w wielu polskich muzeach, między innymi w Muzeum Śląskim, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Państwowym Muzeum Etnograficzny w Warszawie oraz w kolekcjach prywatnych między innymi w Szwajcarii, Holandii, Nieczech. Przez wiele lat przyjaźnił się z najlepszym znawcą polskiej sztuki nieprofesjonalnej Aleksandrem Jackowskim, był również częstym gościem wybitnego niemieckiego kolekcjonera Ludwiga Zimmerera. Artysta mimo, że doskonale znał rzemiosło malarskie, urzeczony twórczością serbskich malarzy naiwnych świadomie stosował uproszczenia i stylizację. Mimo, że Bronisław jest głównym bohaterem wystawy, to twórczość Eugeniusza, Wandy i Zofii ukazuje fenomen tej artystycznej familii, gdyż każdy z jej członków w malarstwie zachował autentyczność i zupełną odrębność.
Wystawę otwiera ekspozycja autoportretów i portretów wzajemnych. Następnie pokazane są prace Bronisława nawiązujące do tęsknoty za miejscem urodzenia, do trudów aklimatyzacji w nowym środowisku i budowania nowego, własnego domu, aż w końcu zaprezentowane jest przesycone symbolizmem obrazy z okresu „karnawału Solidarności” (której uzupełnienie znajduje się na wystawie stałej w Galerii Plastyki Nieprofesjonalnej). Twórczość niezwykle utalentowanego Eugeniusza rozpatrywana jest w kontekście swobody artystycznej i wrażliwości estetycznej. Natomiast malarstwo Wandy i Zofii to przykład autentycznej sztuki naiwnej.
Wystawa na przykładzie Bronisława Krawczuka i jego bliskich opowiada o losach ekspatriantów, trudzie odnalezienia się w nowej rzeczywistości, niespełnionych nadziejach i ciągłym poszukiwaniu szczęścia.
materiały organizatora